Co to jest design thinking?

Design thinking to metoda tworzenia innowacji i rozwiązywania problemów w oparciu o odkrycie i głębokie zrozumienie potrzeb odbiorców.

By lepiej zrozumieć tę definicję rozłóżmy ją na czynniki pierwsze:

Design thinking to metoda […] – oznacza to, że design thinking to dokładnie usystematyzowany i uporządkowany sposób działania zmierzający do osiągnięcia określonego celu lub wyzwania. Możesz spotkać się również z innymi określeniami, które są po prostu synonimami słowa “metoda”, np.: proces design thinking.

[…] tworzenia innowacji i rozwiązywania problemów […] – jest to cel wykorzystania metody i jej oczekiwany efekt końcowy. Poprzez zastosowanie różnorodnych narzędzi i postępowanie w pewien ustalony sposób, o którym powiem później, powstają skuteczne
i często innowacyjne rozwiązania.

[…] w oparciu o odkrycie i głębokie zrozumienie potrzeb odbiorców. – jest to początkowy i kluczowy punkt wyjścia metody. Pracę zaczyna się od badania i odkrywania prawdziwych potrzeb osób dla których rozwiązujemy dany problem, tworzymy rozwiązanie, produkt lub usługę. Mogą to być klienci Twojej firmy, pracownicy działu produkcji czy lokalna społeczność. Design thinking to metoda skoncentrowana na człowieku i jego potrzebach, co pozwala tworzyć rozwiązania, które są wartościowe i użyteczne dla naszych odbiorców i które przynoszą wartość ich twórcom, np. w postaci zysku.

Najtrafniejsza dla mnie i najkrótsza definicja pochodzi z ust Tima Browna – twórcy słynnej firmy projektowej IDEO, która spopularyzowała tę metodę:

Design thinking is a human-centered approach to innovation.

– Tim Brown

W języku polskim to zdanie może brzmieć następująco: „Design thinking to podejście do innowacji stawiające człowieka w centrum procesu projektowania”. Tego zdania nie będę rozkładał na czynniki pierwsze. Jest to po prostu zwięźlejsze ujęcie mojej prywatnej definicji. W design thinking, na każdym etapie prac należy mieć przed sobą perspektywę, potrzeby i wartości ludzi, dla których projektujemy rozwiązania. To daje nam pewność, że tworzymy rozwiązania, z których nasi odbiorcy będą chcieli korzystać. Inną nazwą design thinking jest human centered design, która bezpośrednio odnosi się do koncentracji na człowieku.

Design thinking jest sprawdzoną i wiele razy przetestowaną metodą. Wykorzystują ją firmy na całym świecie z Apple i Google na czele. W efekcie prac tą metodą powstały i powstają rozwiązania, które niejednokrotnie zmieniły naszą codzienność.

Napisz komentarz