Jeżeli interesujesz się metodą design thinking przypuszczam, że natrafiłeś/aś również na termin service design. Design thinking i service design pomimo, tego że wiele te terminy łączy i wydają się bardzo podobne, nie są tym samym. Postaram się pokazać Ci różnice
i podobieństwa patrząc na to zagadnienie z różnych perspektyw.
Zacznijmy od definicji jaka według mnie najlepiej opisuje service design i porównajmy ją z definicją design thinking Tima Browna z IDEO.
Definicja design thinking
Design thinking to metoda do rozwiązywania złożonych problemów w sposób skoncentrowany na użytkowniku. Jest to metoda tworzenia i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Korzystając z rozbudowanego zestawu narzędzi, design thinking łączy to, co jest pożądane z punktu widzenia użytkownika oraz to, co jest technicznie wykonalne i opłacalne ekonomicznie.
Myślenie projektowe można zastosować do wielu różnych dziedzin i obszarów. Nawet w tak nieoczywistych obszarach jak polityka, zasoby ludzkie i edukacja, coraz częściej pracuje się metodą design thinking, co przynosi namacalne rezultaty.
– Definicja inspirowana książką “Zmiana przez design” Tima Browna
Definicja Service Designu
Projektowanie usług jest praktycznym i twórczym zastosowaniem narzędzi i metod projektowania w celu rozwijania lub ulepszania usług. Jest to działalność polegająca na organizowaniu ludzi, infrastruktury, komunikacji i komponentów materialnych usługi w celu tworzenia wartości dla wszystkich zaangażowanych stron, budowania charakterystycznego doświadczenia marki i maksymalizacji potencjału biznesowego.
Service design jest stosowany do tworzenia, rozwijania lub ulepszania usług. Projektanci usług patrzą na świat z perspektywy… usług, co znaczy, wszystkie interakcje między marką, a użytkownikiem traktują jako usługi. Na przykład, patrząc na produkt, jakim jest wiertło: ludzie nie chcą wiertła, chcą usługi wykonania dziury w ścianie, a nawet więcej: chcą zachować pamięć o bliskiej osobie żywą, zawieszając ramkę ze jej zdjęciem na ścianie. Wiertło jest tylko środkiem wykonania usługi.
– Definicja inspirowana definicją podaną przez Service Design Network
Bazując na przytoczonych definicjach, możemy stwierdzić, że service design i design thinking można rozpatrywać z kilku perspektyw. Żeby to zrozumiale wyjaśnić posłużę się tabelą.
Podobieństwa | Różnice | |
---|---|---|
Proces | Zarówno design thinking jak i service design to uporządkowany proces, który pomaga osiągnąć ustalone cele lub efekty. | Różnicą jest jednak, to że te procesy różnią się od siebie. Service design jest bardziej ustrukturyzowany i dookreślony. Z drugiej strony, pokazałem wcześniej różne sposoby ujmowania procesu design thinking, więc to, jak prezentujemy daną metodę wpływa na to, czy widzimy więcej podobieństw czy różnic. |
Mindset | Obie metody koncentrują się na końcowym odbiorcy usługi/produktu. Kładą nacisk na szybkie prototypowanie, iteracje i dostarczanie rozwiązań, które są pożądane przez klientów i mają sens biznesowy. | Zgodnie z przytoczoną definicją w service design, całokształt doświadczeń klienta z firmą traktowany jest jako usługa. Taki sposób myślenia lub takie założenie pozwalają projektantom tworzyć lepsze rozwiązania i usługi. Jednak nikt nie powiedział, że nie można się takim sposobem myślenia inspirować w pracy metodą design thinking. |
Narzędzia | Persona, storyboardy, ścieżka klienta są to narzędzia, które są stosowane w obu metodach. | Service design ma bardziej ograniczony narzędziownik ze względu na obszar zastosowania. Mówiąc ograniczony, mam na myśli, to że pewne narzędzie są po prostu nieprzydatne w projektowaniu usług. Narzędzia w design thinking są dobierane pod konkretne wyzwanie lub obszar. |
Zastosowanie | Service design i design thinking nie mają ograniczeń co do stosowalności w różnych obszarach, branżach. Mogą być z powodzeniem stosowane w branży budowlanej jak i telekomunikacyjnej. | Service design, jak sama nazwa wskazuje, jest metodą projektowania lub usprawniania usług. Jest to metoda zawężona do tej dziedziny. Design thinking jest metodą o szerszym zastosowaniu. |
Jakie są twoje wnioski?
Moje są takie, że więcej te dwa pojęcia łączy niż dzieli. Obie metody przenikają się narzędziami, mindsetem i ja osobiście rozgraniczam te dwie metody tylko ze względu na ich zastosowanie.
Co w przypadku, kiedy będziemy chcieli zaprojektować usługę metodą design thinking? Czy wtedy, to nie będzie service design? Szczerze, myślę, że fajnie rozmawiałoby się o tym przy piwie, wydaje mi się, że w pracy projektowej nie ma aż takiego znaczenia. Ważne, by dobierać skuteczne narzędzia do wyzwań i nie zamykać się na jedyną „słuszną” metodę.