Wdrażanie Design Thinking na pełną skalę jest trudne i czasochłonne.
Tym bardziej jeśli pracujesz w dużej organizacji.
Ale nie trzeba porywać się z motyką na słońce.
Zacznij od małych kroków. Oto 5 z nich. Idealne dla początkujących.
Uwaga.
Klient = klient, ale także użytkownik, pracownik lub po prostu odbiorca Twojego produktu, usługi lub projektu.
#1 Zmień perspektywę
Kluczem do innowacji jest empatia. Jak możesz wejść w buty swojego odbiorcy (klienta, użytkownika, pracownika)?
„Ubrudź ręce” – Tworzysz coś dla rodziców? Zaopiekuj się dzieckiem znajomych przez 1 godzinę bez ich pomocy, ale z asekuracją. Prowadzisz szkolenia? Nagraj swoje szkolenie. Tworzysz aplikację? Zacznij z niej korzystać. Robisz coś innego? Zastanów się jak możesz rzeczywiście wejść w czyjeś buty. To prostsze niż się wydaje.
Obserwuj – Poproś o możliwość uczestniczenia w typowym dniu swojego klienta/użytkownika. Ja, w jednym z projektów, jeździłem z kierowcą cysterny jako pasażer. Notuj podczas obserwacji i zadawaj pytania.
Zrób mapę empatii – Wykonaj eksperyment myślowy. Wyobraź sobie, że jesteś swoim klientem. Zapisz co ta osoba: myśli, czuje, robi, widzi i słyszy w wybranym przez Ciebie kontekście, np. podczas zakupu Twojej usługi. Szczegółowa instrukcja od IBM.
✅ To do: Wybierz sposób. Wybierz osobę i zaproś ją na rozmowę lub zrób mapę empatii. Kiedy? Dzisiaj. Wystarczy jeden mail lub telefon.
#2 Porozmawiaj z klientem twarzą w twarz
To szybki i tani sposób pozyskiwania wiedzy o klientach.
Wydaje Ci się, że wiesz wszystko? Oj możesz się bardzo zdziwić.
Zwłaszcza kiedy porozmawiasz w inny, bardziej partnerski i otwarty sposób, w „niesprzedażowej” atmosferze.
O co pytać, by mieć dużo inspiracji i pomysłów na innowacje?
Pytaj o jego problemy i potrzeby – to interesuje Twojego rozmówcę. Zapewniam Cię, dowiesz się więcej ciekawych rzeczy niż podczas rozmowy o Twojej ofercie.
- Na czym polega ten problem?
- Jakie są jego konsekwencje? Finansowe?
- Jak się czujesz podczas/gdy/wtedy…?
- Jak często masz ten problem?
- Jak sobie z nim radzisz obecnie?
Zadawaj otwarte pytania – daj się wygadać swojemu rozmówcy, najciekawsze wypowiedzi są często na końcu rozmowy, np. opowiedz o ostatniej sytuacji, w której ten problem się pojawił.
Stosuj zasadę 5xdlaczego – dopytuj i pogłębiaj rozmowę. Nie zadowalaj się pierwszymi odpowiedziami.
Nie sugeruj odpowiedzi w pytaniu:
Źle: Czy nie uważasz, że ten problem jest istotny?
Dobrze: Co myślisz o tym problemie?
Narzędzie: Planu wywiadu – z Akademii Moderatora Design Thinking
✅ To do: Wypełnij szablon. Zrób listę osób. Zaproś je na rozmowę. Także do zrobienia dzisiaj. To nie Rocket Science.
#3 Zbuduj prototyp pomysłu
Szybkie prototypowanie pozwoli Ci lepiej przemyśleć swoje rozwiązanie. Zaoszczędzisz czas na prezentacjach. A co najważniejsze, prototyp możesz przetestować. Zminimalizujesz ryzyko. Jak prototypować?
Aplikacja/strona www – narysuj poszczególne ekrany lub wykorzystaj darmowe rozwiązania nocode.
Produkt fizyczny – skorzystaj z kartonu, artykułów biurowych i … śmieci. Wykorzystaj odpady takie jak pojemniki, butelki. Sklej wszystko klejem na gorąco lub taśmą. Zobacz realny projekt.
Proces – narysuj storyboard, zrób service blueprint lub makietę 3d za pomocą wyżej wymienionych materiałów lub specjalnego narzędzia.
Pomysł „miękki” – odegraj i nagraj scenkę. Idealne do prototypowania pomysłów opartych na interakcjach między ludźmi, np. obsługa klienta na infolinii, w salonie sprzedaży.
Prototyp w formie oferty – napisz eksperymentalną ofertę swojego produktu lub usługi. Dodaj nazwę, propozycję wartości i kilka zalet i cech. Koniecznie umieść cenę. Oferta może być w formie prezentacji lub onepagera. Zrób ją za pomocą Canva.
✅ To do: Zbuduj prototyp. Dalej nie wiesz jak? Napisz do mnie. Odpiszę Ci na na 100%.
#4 Zrób eksperyment i przetestuj pomysł
Masz prototyp? Idź prosto do klientów/użytkowników i zbierz feedback.
Nie prezentuj. Nie pytaj o opinię. Zrób eksperyment.
Sprawdź czy i jak prototyp działa.
Daj użytkownikom zadanie, by skorzystali z prototypu. Pytaj o ich doświadczenia.
Poproś, by mówili na głos co robią i myślą.
Dzięki temu zbierzesz bardziej miarodajne informacje zwrotne. Notuj swoje spostrzeżenia.
Potem analiza i wyciąganie wniosków.
✅ To do: Wróć do rozmówców i zaproś ich na testy prototypu. Daj im zadanie. Wyciągnij wnioski z eksperymentu i podejmij decyzję o pomyśle.
#5 Zorganizuj 1-godzinny warsztat
Zaproś swoich współpracowników lub inne osoby do warsztatowej pracy nad wspólnym wyzwaniem.
Nie musisz zaczynać od całego warsztatu Design Thinking.
Na początku zaangażuj ludzi punktowo.
Wejdź w rolę moderatora i poprowadź np. krótką sesję generowania pomysłów.
Pamiętaj:
- miej konkretne wyzwanie – pytanie, na które poszukujesz odpowiedzi
- przygotuj jedno lub dwa ćwiczenia
- ustal zasady spotkania i burzy mózgów
- zorganizuj proste materiały – wystarczą karteczki i flamastry
- podczas spotkania pilnuj przestrzegania zasad
Chcesz przeprowadzić warsztat Design Thinking z łatwością i pewnością? Starter Moderatora będzie idealnym wsparciem.
✅ To do: Ustal wyzwanie (najlepiej wynikające z empatii.) Zaproponuj termin sesji. Zaproś uczestników. Przygotuj się do spotkania.
Masz pytania? Śmiało pisz! Mój kontakt znajdziesz na dole strony.

