Jak wdrożyć Design Thinking w 1 dzień? 5 sposobów

Jak wdrożyć Design Thinking w 1 dzień

Wdrażanie Design Thinking na pełną skalę jest trudne i czasochłonne.

Tym bardziej jeśli pracujesz w dużej organizacji.

Ale nie trzeba porywać się z motyką na słońce.

Zacznij od małych kroków. Oto 5 z nich. Idealne dla początkujących.

Uwaga.
Klient = klient, ale także użytkownik, pracownik lub po prostu odbiorca Twojego produktu, usługi lub projektu.

#1 Zmień perspektywę

Kluczem do innowacji jest empatia. Jak możesz wejść w buty swojego odbiorcy (klienta, użytkownika, pracownika)?

„Ubrudź ręce” – Tworzysz coś dla rodziców? Zaopiekuj się dzieckiem znajomych przez 1 godzinę bez ich pomocy, ale z asekuracją. Prowadzisz szkolenia? Nagraj swoje szkolenie. Tworzysz aplikację? Zacznij z niej korzystać. Robisz coś innego? Zastanów się jak możesz rzeczywiście wejść w czyjeś buty. To prostsze niż się wydaje.

Obserwuj – Poproś o możliwość uczestniczenia w typowym dniu swojego klienta/użytkownika. Ja, w jednym z projektów, jeździłem z kierowcą cysterny jako pasażer. Notuj podczas obserwacji i zadawaj pytania.

Zrób mapę empatii – Wykonaj eksperyment myślowy. Wyobraź sobie, że jesteś swoim klientem. Zapisz co ta osoba: myśli, czuje, robi, widzi i słyszy w wybranym przez Ciebie kontekście, np. podczas zakupu Twojej usługi. Szczegółowa instrukcja od IBM.

✅ To do: Wybierz sposób. Wybierz osobę i zaproś ją na rozmowę lub zrób mapę empatii. Kiedy? Dzisiaj. Wystarczy jeden mail lub telefon.

#2 Porozmawiaj z klientem twarzą w twarz

To szybki i tani sposób pozyskiwania wiedzy o klientach.

Wydaje Ci się, że wiesz wszystko? Oj możesz się bardzo zdziwić.

Zwłaszcza kiedy porozmawiasz w inny, bardziej partnerski i otwarty sposób, w „niesprzedażowej” atmosferze.

O co pytać, by mieć dużo inspiracji i pomysłów na innowacje?

Pytaj o jego problemy i potrzeby – to interesuje Twojego rozmówcę. Zapewniam Cię, dowiesz się więcej ciekawych rzeczy niż podczas rozmowy o Twojej ofercie.

  • Na czym polega ten problem?
  • Jakie są jego konsekwencje? Finansowe?
  • Jak się czujesz podczas/gdy/wtedy…?
  • Jak często masz ten problem?
  • Jak sobie z nim radzisz obecnie?

Zadawaj otwarte pytania – daj się wygadać swojemu rozmówcy, najciekawsze wypowiedzi są często na końcu rozmowy, np. opowiedz o ostatniej sytuacji, w której ten problem się pojawił.

Stosuj zasadę 5xdlaczego – dopytuj i pogłębiaj rozmowę. Nie zadowalaj się pierwszymi odpowiedziami.

Nie sugeruj odpowiedzi w pytaniu:

Źle: Czy nie uważasz, że ten problem jest istotny?

Dobrze: Co myślisz o tym problemie?

Narzędzie: Planu wywiadu – z Akademii Moderatora Design Thinking

 To do: Wypełnij szablon. Zrób listę osób. Zaproś je na rozmowę. Także do zrobienia dzisiaj. To nie Rocket Science.

#3 Zbuduj prototyp pomysłu

Szybkie prototypowanie pozwoli Ci lepiej przemyśleć swoje rozwiązanie. Zaoszczędzisz czas na prezentacjach. A co najważniejsze, prototyp możesz przetestować. Zminimalizujesz ryzyko. Jak prototypować?

Aplikacja/strona www – narysuj poszczególne ekrany lub wykorzystaj darmowe rozwiązania nocode.

Produkt fizyczny – skorzystaj z kartonu, artykułów biurowych i … śmieci. Wykorzystaj odpady takie jak pojemniki, butelki. Sklej wszystko klejem na gorąco lub taśmą. Zobacz realny projekt.

Proces – narysuj storyboard, zrób service blueprint lub makietę 3d za pomocą wyżej wymienionych materiałów lub specjalnego narzędzia.

Pomysł „miękki” – odegraj i nagraj scenkę. Idealne do prototypowania pomysłów opartych na interakcjach między ludźmi, np. obsługa klienta na infolinii, w salonie sprzedaży.

Prototyp w formie oferty – napisz eksperymentalną ofertę swojego produktu lub usługi. Dodaj nazwę, propozycję wartości i kilka zalet i cech. Koniecznie umieść cenę. Oferta może być w formie prezentacji lub onepagera. Zrób ją za pomocą Canva.

✅ To do: Zbuduj prototyp. Dalej nie wiesz jak? Napisz do mnie. Odpiszę Ci na na 100%.

#4 Zrób eksperyment i przetestuj pomysł

Masz prototyp? Idź prosto do klientów/użytkowników i zbierz feedback.

Nie prezentuj. Nie pytaj o opinię. Zrób eksperyment.

Sprawdź czy i jak prototyp działa.

Daj użytkownikom zadanie, by skorzystali z prototypu. Pytaj o ich doświadczenia.

Poproś, by mówili na głos co robią i myślą.

Dzięki temu zbierzesz bardziej miarodajne informacje zwrotne. Notuj swoje spostrzeżenia.

Potem analiza i wyciąganie wniosków.

✅ To do: Wróć do rozmówców i zaproś ich na testy prototypu. Daj im zadanie. Wyciągnij wnioski z eksperymentu i podejmij decyzję o pomyśle.

#5 Zorganizuj 1-godzinny warsztat

Zaproś swoich współpracowników lub inne osoby do warsztatowej pracy nad wspólnym wyzwaniem.

Nie musisz zaczynać od całego warsztatu Design Thinking.

Na początku zaangażuj ludzi punktowo.

Wejdź w rolę moderatora i poprowadź np. krótką sesję generowania pomysłów.

Pamiętaj:

  • miej konkretne wyzwanie – pytanie, na które poszukujesz odpowiedzi
  • przygotuj jedno lub dwa ćwiczenia
  • ustal zasady spotkania i burzy mózgów
  • zorganizuj proste materiały – wystarczą karteczki i flamastry
  • podczas spotkania pilnuj przestrzegania zasad

Chcesz przeprowadzić warsztat Design Thinking z łatwością i pewnością? Starter Moderatora będzie idealnym wsparciem.

✅ To do: Ustal wyzwanie (najlepiej wynikające z empatii.) Zaproponuj termin sesji. Zaproś uczestników. Przygotuj się do spotkania.

Masz pytania? Śmiało pisz! Mój kontakt znajdziesz na dole strony.

Write a comment