Design thinking wyłoniło się z designu i wzornictwa. Jednak metoda nie jest zamkniętym systemem postępowania i narzędzi. Design thinking czerpie z wielu innych dziedzin i nauk, w celu uzyskania jak najlepszych efektów.
Na powyższym obrazku wyróżniłem dziedziny, obszary, trendy i nauki, które wzbogacają design thinking i, których znajomość w pewnych projektach będzie kluczowa dla ich sukcesu. Empatia jest wzbogacana o odkrycia psychologii, socjologii i korzysta z narzędzi oraz metod tych nauk w celu jak najlepszego poznania człowieka dla którego projektujemy. Etnografia pozwala na wyciąganie wniosków z ludzkich zachowań. Antropologia i kultura pozwala sięgnąć w przeszłość i zrozumieć zachowania grup społecznych, których perspektywę należy ująć w projekcie. Myślenie wizualne jest nieodłącznym elementem design thinking, które dostarcza narzędzi do szybkiego i intuicyjnego wizualizowania np. wniosków z badań. Badania jakościowe można studiować latami. Jest to rozległa dziedzina wiedzy. Dostarcza ona kluczowych narzędzi i dobrych praktyk jak prowadzić r z e t e l n e badania jakościowe m.in.: wywiady, obserwacje, oraz jak analizować zebrane w ten sposób informacje.
Badania nad procesami twórczymi i wiedza z psychologii twórczości daje nam spojrzenie na to, co powoduje, że ludzie są kreatywni. Dostarcza również narzędzi, które wzmacniają kreatywność pojedynczych ludzi, ale i zespołów.
W prototypowaniu możemy korzystać z wielu narzędzi, które nie wymagają żadnych specjalistycznych umiejętności i wiedzy. Ruch DIY dostarcza nam wielu instrukcji jak pewne przedmioty, rzeczy lub oprogramowanie możemy wykonać sami i dostosować je do naszych potrzeb. Drukarki 3D potrafią wyprodukować fizyczny produkt bez uruchamiania całej linii produkcyjnej, co jest bardzo kosztowne.
Testowanie jest powrotem do empatii, ale również na tym etapie mogą być nam przydatne metody zaczerpnięte np. z projektowania i testowania interfejsów, wiedza na temat użyteczności i ergonomii oraz techniczne rozwiązania takie jak eye tracking, pozwalające zobaczyć co przyciąga największą uwagę użytkowników np. naszej strony internetowej lub kierowcy podczas jazdy.
Chcę tym przekazać, że design thinking nie zamyka się na zdobycze nauki, osiągnięcia w różnych dziedzinach. Każdy z nas jako moderator może wykorzystywać inne metody i narzędzia, które jego zdaniem pozwolą osiągnąć cel danego etapu lub projektu design thinking.
Przykład: Jeżeli projektujemy coś dla społeczności, której nie jesteśmy przedstawicielami niezbędne będzie zorientowanie się w jej zwyczajach, tradycji i historii. Wtedy oprócz badań warto sięgnąć do różnych źródeł wiedzy o danej społeczności, prześledzenie jej historii i materiałów mówiących o tym, skąd wynikają nietypowe dla nas, ale typowe dla niej zachowania. Takich odpowiedzi i materiałów dostarcza właśnie antropologia, etnografia i socjologia.
Z drugiej strony design thinking pełne jest narzędzi, technik i sposobów myślenia, które można oddzielnie użyć w innych projektach niekoniecznie prowadzonych metodą design thinking. W tym przypadku możemy traktować design thinking jako szwedzki stół, z którego możemy czerpać dla osiągnięcia konkretnych efektów.
Przykład: chcąc stworzyć bardziej zaawansowany prototyp aplikacji mobilnej nie musimy wcale zatrudniać programistów i specjalistów od interfejsów. Można wykorzystać narzędzia takie jak UxPin i darmowe filmiki instruktażowe w serwisie YouTube by zaprojektować kolejne ekrany aplikacji. Natomiast interaktywność aplikacji można zapewnić za pomocą darmowej aplikacji do robienia aplikacji – MIT APP Inventor. Taki prototyp można wykonać w ciągu dwóch dni bez żadnych kosztów finansowych, inwestując tylko swoje chęci i czas.
Podsumowując, uzupełniaj design thinking o różnorodną wiedzą i narzędziami. Wykorzystuj elementy design thinking w innych obszarach wszędzie tam, gdzie ma to wartość